ΒΑΝΑ ΠΕΦΑΝΗ: Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΔΑ ΚΑΙ ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ «ΜΕΤΑΞΩΤΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ»
Με αφορμή τον θάνατο μιας κοπέλας από τη Νιγηρία, η Βάνα Πεφάνη επιχειρεί, μέσα από τη συγγραφή και τη σκηνοθεσία ενός θεατρικού έργου, να φωτίσει τη συμπεριφορά του κοινωνικού περίγυρου σε περιστατικά στέρησης ελευθερίας, αναδεικνύοντας έναν ολόκληρο μηχανισμό συγκάλυψης και αποσιώπησης, και μας μιλά για το έργο «Μεταξωτές γυναίκες».
Κορυφώνοντας την αναζήτησή της που ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2014 με μια έρευνα και καταγραφή πάνω στο trafficking, η συγγραφέας, σκηνοθέτις και ηθοποιός έγραψε αυτό το έργο, το οποίο παρουσιάζεται στο θέατρο Underground, έως τις 31 Ιανουαρίου.
Οι «Μεταξωτές γυναίκες» πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ Αντί -Trafficking, στο Γκάζι, τον περασμένο Οκτώβριο. Η Βάνα Πεφάνη εντοπίζει στο μετάξι, ως υλικό, τον ευαίσθητο και πολύτιμο χαρακτήρα της γυναικείας φύσης, δανείζεται για τίτλο μια φράση της αξέχαστης Μαλβίνας Κάραλη, και μιλά για το έργο, για τη συνυπευθυνότητα και για τον εκκωφαντικό θόρυβο της σιωπής.
Τι σας ώθησε να γράψετε αυτό το έργο;
Δεν αντέχω τον εκκωφαντικό θόρυβο της σιωπής. Δεν μπορώ να κάνω ότι δεν βλέπω και δεν ακούω τι γίνεται γύρω μου. Δίπλα μου. Δεν θέλω πια να είμαι συνυπεύθυνη, λόγω αδιαφορίας για τα τόσα εγκλήματα που διαιωνίζονται στον κόσμο. Αισθάνομαι έντονη την ανάγκη να κάνω κάτι. Μικρό, μεγάλο, δεν έχει σημασία. Έστω κι αν αυτό είναι μια παράσταση. Ένα θεατρικό έργο.
Ποια είναι η ιστορία της ηρωίδας του;
Οι «Μεταξωτές γυναίκες» δεν έχουν μια ηρωίδα. Όλες οι ηρωίδες του έργου μου, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, βιώνουν την απόρριψη, τον ρατσισμό, την αδιαφορία, τη βίαιη συμπεριφορά. Στερούνται τα δικαιώματά τους και παλεύουν γι αυτά. Με όση δύναμη τους απέμεινε. Η κάθε μία ηρωίδα έχει τη δική της ιστορία, που, στο τέλος, όλες μαζί καταλήγουν σε μια ιστορία. Οι ζωές τους είναι η δική μας ζωή, της μητέρας μας, της αδελφής μας, της φίλης μας, της γυναίκας της διπλανής πόρτας.
Ποια θέματα βάζετε στο στόχαστρο μέσα από αυτήν;
Τη γυναικεία κακοποίηση, το μπούλινγκ, την εμπορία ανθρώπων, την εκμετάλλευση, τη μη διαχείριση του σώματός μας, τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, τη φασιστική συμπεριφορά, την αποξένωση, την άγνοια. Μα, πάνω από όλα, μιλώ για τη σιωπή, τις ενοχές και τον φόβο.
Αν τοποθετούσατε με σειρά προτεραιότητας τους υπεύθυνους για το trafficking και για τις διαστάσεις που έχει πάρει, ποια θα ήταν αυτή;
Αν δεν υπάρχει ζήτηση, δεν θα υπάρχει και αγορά. Όσο θα υπάρχουν πελάτες για τα θύματα trafficking, θα υπάρχουν και διακινητές και έμποροι ανθρώπων. Η έλλειψη ενημέρωσης, η λάθος διαπαιδαγώγηση, η μη αποτελεσματική προστασία των θυμάτων και η ανέχεια σε πολλές χώρες είναι κάποιοι σημαντικοί λόγοι, που, τα τελευταία χρόνια, το trafficking έχει γίνει το δεύτερο πιο επικερδές εμπόριο -μετά το εμπόριο όπλων.
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο – σκηνοθεσία: Βάνα Πεφάνη, σκηνικά – κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης, μουσική: Orestis, επιμέλεια κίνησης: Ελευθερία Κόμη, φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου, βοηθοί σκηνοθέτη: Νάντια Δεληγιάννη – Μυρσίνη Γιαννακοπούλου, φωτογραφίες παράστασης: Νικήτας Καραγιάννης, σχεδιασμός έντυπου υλικού: Γιάννης Καρδάσης, παραγωγή: Σωματείο «Πέτρα», με την υποστήριξη: Break The Chain, Διεθνής Αμνηστία, ΕΚΚΑ, (IOM) Athens. Παίζουν: Βασίλης Αφεντούλης, Σιμόνη Γιαννάτου, Μαρία Καβουκίδου, Αγγελική Καρυστινού, Σοφία Μανωλάκου, Aurora Marion, Νικολίνα Μουαίμη, Ιάκωβος Μυλωνάς.
Πληροφορίες
Θέατρο Underground: Πλατεία Κοραή 4 – Αθήνα (Υπόγεια Στοά Πλατείας Κοραή, είσοδος από τον κινηματογράφο ΑΣΤΥ), τηλ. κρατήσεων: 213 0370342. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή και Κυριακή: 21:00, Σάββατο: 21:00 και 24:00 (η ώρα έναρξης των παραστάσεων τηρείται αυστηρά, λόγω ιδιαίτερων συνθηκών του χώρου). Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα). Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 12 ευρώ, μειωμένο: 8 ευρώ, άνεργοι – ατέλεια ηθοποιών: 5 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: καταστήματα: Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, Seven Spots, Reload, Media Markt, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr.
Πηγή: naftemporiki.gr