ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2018
Τα κόκκινα δάνεια τα οποία είναι συνδεδεμένα με προσημείωση ή υποθήκη πρώτης κατοικίας, αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ, καθώς και εκείνων που έχουν την εγγύηση του Ελληνικού Δημόσιου, προστατεύονται από την πώληση σε ξένα funds μέχρι και το 2018.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και θα ψηφιστεί την Κυριακή, ανεξαρτήτως κατηγορίας τα δάνεια, (στεγαστικά, καταναλωτικά, επισκευαστικά, δάνεια ελεύθερων επαγγελματιών, εμπόρων, αγροτών, καθώς και τα δάνεια μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων), που έχουν διασφάλιση σε πρώτη κατοικία, με αντικειμενική αξία μέχρι 140.000 ευρώ (και χωρίς κάποιο εισοδηματικό κριτήριο) προστατεύονται από την πώληση έως και το 2018.
Τί γίνεται με τα εξυπηρετούμενα δάνεια – Αναγκαίες προϋποθέσεις για την πώληση
Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο, προβλέπεται η πώληση εξυπηρετούμενων δανείων εφόσον ανήκουν στον ίδιο δανειολήπτη.
Αναγκαία προϋπόθεση για την πώληση των δανείων είναι ο δανειολήπτης και ο εγγυητής να έχουν προσκληθεί με εξώδικη πρόσκληση μέσα σε 12 μήνες πριν από την προσφορά, πριν ή και μετά την ψήφιση του νόμου για να διακανονίσουν τις όφειλες με βάση γραπτή πρόταση που περιλαμβάνει συγκεκριμένους όρους αποπληρωμής σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας της ΤτΕ.
Εξαιρούνται απαιτήσεις επίδικες ή επιδικασθείσες και απαιτήσεις κατά οφειλετών μη συνεργάσιμων.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, στις περιπτώσεις πώλησης και μεταβίβασης απαιτήσεων, καθώς και σε περιπτώσεις ανάθεσης διαχείρισης, δεν χειροτερεύει η ουσιαστική και δικονομική θέση του οφειλέτη και του εγγυητή και δεν επιτρέπεται η μονομερής τροποποίηση όρου σύμβασης καθώς και του επιτοκίου.
Επίσης αναφέρεται πως σε περίπτωση που μεταβιβάζεται απαίτηση από εξυπηρετούμενο δάνειο ή πίστωση, για την εξυπηρέτηση του οποίου έχει συμφωνηθεί κυμαινόμενο επιτόκιο, ο εκδοχέας (fund) δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να προσδιορίσει περιθώριο, επιπλέον του επιτοκίου αναφοράς, υψηλότερο εκείνου που είχε προσδιορίσει το πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα κατά το χρόνο καταχώρισης της μεταβίβασης, ακόμα κι αν τέτοιο δικαίωμα υφίστατο συμβατικά για τον εκχωρητή.
Τί είναι οι Εταιρίες Διαχείρισης Απαιτήσεων
Αναφορικά με τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις καθώς και τις Εταιρείες Απόκτησης από δάνεια και πιστώσεις αυτές θα μπορούν να είναι ανώνυμες εταιρείες ειδικού και αποκλειστικού σκοπού με έδρα την Ελλάδα ή εταιρείες που θα έχουν έδρα σε κράτος μέλος της ΕΟΧ υπό την προϋπόθεση ότι έχουν υποκατάστημα τους στην Ελλάδα.
Στην περίπτωση των εταιρειών που θα αγοράζουν τα κόκκινα δάνεια θα μπορούν να έχουν έδρα και σε χώρα εκτός της ΕΟΧ υπό την προϋπόθεση ότι δεν βρίσκονται σε κράτος που έχει προνομιακό φορολογικό καθεστώς και συνεργάζεται στην ανταλλαγή οικονομικών στοιχείων με την Ελλάδα.
Οι εταιρείες αυτές θα παίρνουν ειδική άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος και θα εποπτεύονται από αυτήν.
Οι εταιρείες που θα αδειοδοτούνται από την Τράπεζα της Ελλάδος και θα αναλαμβάνουν την διαχείριση των δανείων θα πρέπει να έχουν μετοχικό κεφάλαιο 100.000 ευρώ, ενώ οι εταιρείες που θα λαμβάνουν άδεια ώστε να προχωρούν και σε αναχρηματοδοτήσεις δανείων θα πρέπει να έχουν μετοχικό κεφαλαίο ύψους 4,5 εκατ. ευρώ.
Στην περίπτωση αυτή τα νέα δάνεια που θα χορηγούνται θα διέπονται από το ελληνικό δίκαιο και για αυτά αποκλειστικά αρμόδια στην εκδίκαση διάφορων θα είναι τα ελληνικά δικαστήρια.
Τα κέντρα ενημέρωσης – υποστήριξης Δανειοληπτών
Συνολικά 30 Κέντρα Ενημέρωσης – Υποστήριξης Δανειοληπτών θα δημιουργηθούν σε όλη την Ελλάδα. Για τη στελέχωσή τους προβλέπονται 200 υπάλληλοι.
Τα κέντρα αυτά θα συσταθούν για να μπορούν να εξυπηρετηθούν οι δανειολήπτες που παρουσιάζουν καθυστερήσεις σύμφωνα με όσα προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας των τραπεζών, για όσους έχουν περιέλθει σε πλήρη αδυναμία εξυπηρέτησης του δανείου τους αλλά και για όσους (φυσικά πρόσωπα ή μικρομεσαίες επιχειρήσεις) θέλουν να ενημερωθούν για τις δυνατότητες που τους παρέχει η νομοθεσία σχετικά με τα θέμα της εξυπηρέτησης των δανείων τους.
Επιπλέον, ιδρύεται και τίθεται σε λειτουργία η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, που θα επεξεργάζεται τα δεδομένα και θα προτείνει βελτιωτικές παρεμβάσεις προς το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, το οποίο επανενεργοποιείται με ουσιαστικές αρμοδιότητες.