ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΓΙΑ ΤΟ 2016: ΗΠΙΟΤΕΡΗ ΥΦΕΣΗ, ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΝΕΡΓΙΑ

Ελαφρά βελτιωμένες είναι οι εαρινές προβλέψεις της Επιτροπής για την ελληνική οικονομία το 2016 σε σχέση τουλάχιστον με τις χειμερινές προβλέψεις.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η ανάπτυξη αναμένεται να επιστρέψει το β’ εξάμηνο του 2016 και να ενισχυθεί το 2017, χάρη στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Επισημαίνεται, επίσης, ότι το έλλειμμα αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω, μετά τα βελτιωμένα δημοσιονομικά στοιχεία του 2015 και την ολοκλήρωση του δημοσιονομικού πακέτου των 5,4 δισ. ευρώ.

Η Επιτροπή τονίζει ότι το 2015 η ύφεση ήταν ηπιότερη (-0,2%) σε σχέση με το αναμενόμενο, λόγω της επιβολής των περιορισμών κεφαλαίων.

Η ύφεση προβλέπεται στο -0,3% το 2016, ελαφρώς βελτιωμένο σε σχέση με τις χειμερινές προβλέψεις, χάρη στην εσωτερική κατανάλωση, στις εξαγωγές και σε μια ακόμη θετική χρονιά στον τουρισμό.

Η Επιτροπή εκτιμά ότι η αβεβαιότητα θα υποχωρήσει με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος, η οποία αναμένεται να στηρίξει την σταδιακή χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων και να τονώσει τις επενδύσεις.

Το 2017 αναμένεται ανάπτυξη (+2,7%) με την τόνωση της εσωτερικής ζήτησης, τη βοήθεια των διαρθρωτικών ταμείων και την ένεση ρευστότητας μέσω της εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.

Όσον αφορά την ανεργία, η Επιτροπή επισημαίνει ότι θα συνεχίσει να υποχωρεί καθ’ όλη την περίοδο των προβλέψεων, σημειώνοντας ότι σε αυτό συνετέλεσαν οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας τα τελευταία χρόνια.

Πάντως, το ποσοστό θα παραμείνει εξαιρετικά υψηλό: στο 24,7% το 2016 (24,9% το 2015) με μικρή αποκλιμάκωση το 2017 στο 23,6%.

Ωστόσο, η Επιτροπή τονίζει ότι η αβεβαιότητα παραμένει μεγάλη και ότι η προβλεπόμενη ανάκαμψη της οικονομίας εξαρτάται από την έγκαιρη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και από τη θετική αντίδραση των χρηματοπιστωτικών αγορών.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, το θετικότερο σενάριο θα μπορούσε να προέλθει από την ταχύτερη αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων.

Το πιο αρνητικό σενάριο θα μπορούσε να προκύψει από μια ενδεχόμενη αποτυχία πλήρους εφαρμογής του προγράμματος μεταρρυθμίσεων, από μία πιο αρνητική επίδραση της προσφυγικής κρίσης στο εμπόριο και στον τουρισμό, αλλά και από την επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου.

Συνεχίζοντας, η Επιτροπή τονίζει ότι η ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας και η δημοσιονομική προσαρμογή το β’ εξάμηνο του 2015 συνέβαλαν ώστε η Ελλάδα να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ, ξεπερνώντας το στόχο του προγράμματος (-0,25% του ΑΕΠ).

Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2015 ανέβασε το έλλειμμα στο 7,2% του ΑΕΠ το 2015.

Παρά την υπερ-απόδοση του 2015 η κυβέρνηση προβλέπει μέτρα ύψους 3% του ΑΕΠ ως το 2018 προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος για πρωτογενή πλεονάσματα 0,5%του ΑΕΠ το 2016, 1,75% το 2017 και 3,5% το 2018.

Η έκθεση της Επιτροπής υπενθυμίζει, επίσης, ότι το πακέτο προσαρμογήςπεριλαμβάνει μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό 1% του ΑΕΠ, στη μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος 1% του ΑΕΠ, αλλαγές στο ΦΠΑ 0,25% του ΑΕΠ και προσαρμογές στις δημόσιες δαπάνες 0,75% του ΑΕΠ.

Το έλλειμμα προβλέπεται να μειωθεί στο 3,1% του ΑΕΠ το 2016 και στο 1,8% του ΑΕΠ το 2017.

Το δημόσιο χρέος αναμένεται να αυξηθεί στο 182,8% το 2016, λόγω της εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και των δόσεων που απορρέουν από το πρόγραμμα. Η πτωτική τάση του χρέους αναμένεται να ξεκινήσει το 2017.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, το αρνητικό σενάριο όσον αφορά τις δημοσιονομικές προβλέψεις θα μπορούσε να προέλθει από μεγαλύτερες δαπάνες για το προσφυγικό και από πιθανές καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Το θετικότερο σενάριο θα μπορούσε να προέλθει από μεταρρυθμίσεις στον τομέα των εσόδων και την αποτελεσματική εισπραξιμότητα των φόρων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *