ΠΩΛΕΙΤΑΙ Ο ΟΛΘ
Μετά την ουσιαστική ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του ΟΛΘ, σειρά έχει πάρει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με τον σχετικό διαγωνισμό να βρίσκεται σε εξέλιξη εν αναμονή της πρόσκλησης του ΤΑΙΠΕΔ για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερομένους.
Αυτό δεν αναμένεται να γίνει πριν από τον Μάιο, με το Ταμείο να έχει εξαιρετικά δύσκολο έργο στον στόχο του να προσελκύσει κατά το δυνατόν περισσότερα από τα οκτώ συνολικά επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει προκαταρκτικό ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ και έχουν αποκτήσει πρόσβαση στο virtual data room του διαγωνισμού.
Κι αυτό, γιατί το περιρρέον κλίμα τόσο στο εσωτερικό όσο και στη διεθνή αγορά δεν φαίνεται να ευνοεί την επιτυχία του εγχειρήματος. Κατ’ αρχάς, όπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς, οι τελευταίες εξελίξεις και το κλίμα αβεβαιότητας που έχει κάνει την επανεμφάνισή του γύρω από το ελληνικό ζήτημα φέρνουν σύννεφα στον διαγωνισμό για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ήδη εκφράζονται φόβοι ότι κάποιοι από τους ενδιαφερομένους για τον ΟΛΘ κάνουν δεύτερες σκέψεις. Η βασική ανησυχία εδράζεται στην επαναφορά του λεγόμενου Greek risk, που, όπως όλα δείχνουν, μαζί με το προσφυγικό αποτελούν σοβαρό ανασταλτικό παράγοντα για τη λήψη οριστικής επενδυτικής απόφασης από σοβαρούς παίκτες της αγοράς.
Την ίδια στιγμή, η οδυνηρή εμπειρία της COSCO, τα αλλεπάλληλα εμπόδια που αντιμετώπισε η κινεζική εταιρεία, αλλά και οι φημολογούμενοι σχεδιασμοί της κυβέρνησης να φορέσει «καπέλο» στις αποκρατικοποιημένες υποδομές δημόσιες Αρχές με αυξημένες εξουσίες, επιβάλλοντας ταυτόχρονα κρυφές εισφορές και «χαράτσια», σίγουρα δεν λειτουργούν ως κίνητρο για την προσέλκυση σοβαρών επενδυτών. Άλλωστε, όλοι οι ενδιαφερόμενοι για τον ΟΛΘ έγιναν κοινωνοί των σχεδίων για έμμεση επανακρατικοποίηση του Πειραιά, παρά το γεγονός ότι εκ των υστέρων η κυβέρνηση προσπάθησε να περιορίσει τις αντιδράσεις μιλώντας για ένα απλό προσχέδιο.
Σε αυτό το περιβάλλον, εάν προστεθούν και οι ζημίες που ανακοινώνουν όλοι οι μεγάλοι «liners» της αγοράς (μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), όπως συνέβη πρόσφατα με τη Maersk, γίνεται αντιληπτό ότι το timing δεν είναι και το καλύτερο για τη δεύτερη μεγάλη αποκρατικοποίηση λιμενικής υποδομής της χώρας. Και ίσως αυτός να είναι ο λόγος που, ενώ ο αρχικός σχεδιασμός έκανε λόγο για κατάθεση δεσμευτικών προσφορών στις αρχές Απριλίου και ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή ακόμα και μέσα στον ίδιο μήνα, πλέον η πιο ρεαλιστική προσέγγιση μιλάει για «Μάιο και βλέπουμε».
Διαδικασίες
Θυμίζουμε ότι για το 67% του ΟΛΘ προκαταρκτικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει 8 επενδυτικά σχήματα: η θυγατρική της Maersk, APM Terminals, η Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O, η κοινοπραξία των ρωσικών σιδηροδρόμων RZD με τη ΓΕΚ Τέρνα και η Yilport Holding Inc.
Ο εν εξελίξει διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση της ολοκλήρωσης των τελευταίων διαδικασιών, που περιλαμβάνουν το due dilingence report, την εκπόνηση του master plan. Παράλληλα με τους ενδιαφερομένους, όπως συμβαίνει με όλους τους διαγωνισμούς, γίνονται συζητήσεις για τη μορφή της σύμβασης, η οποία, πάντως, δεν αναμένεται να έχει σημαντικές διαφορές από τη σύμβαση παραχώρησης για τον ΟΛΠ. Δηλαδή στη σύμβαση ο νέος ιδιοκτήτης του 67% του ΟΛΘ θα αναλαμβάνει, εκτός από την καταβολή του τιμήματος, την πραγματοποίηση επενδύσεων, ενώ η μεταβίβαση του ποσοστού θα γίνει σε δύο φάσεις, εφόσον υλοποιηθούν οι συμφωνηθείσες επενδύσεις.
Αναδημοσίευση από το «Κεφάλαιο».