«ΠΑΓΩΝΟΥΝ» ΟΙ ΠΡΟΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ ΛΟΓΩ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Πριν από ένα μήνα το προσφυγικό ήταν ένας παράγοντας που προβλημάτιζε τους επαγγελματίες του τουρισμού. Πλέον, μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα στο Βέλγιο και την Τουρκία έχει προστεθεί ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας, για τους τουρίστες από χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και με βάση τις προκρατήσεις, οι ξενοδόχοι της Χαλκιδικής είναι προετοιμασμένοι για μια δύσκολη χρονιά.

«Πέρσι, οι προκρατήσεις ήταν παγωμένες τον Ιανουάριο, λόγω των εκλογών στην Ελλάδα, αλλά τον Μάρτιο υπήρχε κίνηση. Φέτος, η διαχείριση της εικόνας του προσφυγικού και η ανασφάλεια που δημιουργούν τα τρομοκρατικά χτυπήματα, κάνουν τους τουρίστες από την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη να αναβάλλουν τον προγραμματισμό τους» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος, που προβλέπει ότι η χρονιά θα είναι δύσκολη και θα χαρακτηριστεί από κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Ήδη, οι προκρατήσεις είναι μειωμένες κατά 10% συγκριτικά με το ίδιο διάστημα πέρσι, ενώ ο Μάιος φαίνεται ότι θα κινηθεί σε χειρότερα επίπεδα σε σχέση με πέρσι. Τα περισσότερα μεγάλα ξενοδοχεία θα λειτουργήσουν μετά τα μέσα Μαΐου (με εξαίρεση το τετραήμερο πριν και μετά το Πάσχα). Αυτό δεν σημαίνει ότι η τουριστική σαιζόν μπορεί να μετατοπιστεί χρονικά και ό,τι χάθηκε από το Μάιο να αναπληρωθεί τον Οκτώβριο, αφού «η Χαλκιδική δεν είναι Μαγιόρκα. Εδώ η σεζόν τελειώνει στις 10 Οκτωβρίου. Τα ξενοδοχεία μπορεί να είναι ανοικτά κατά μέσο όρο 150 μέρες, αλλά δουλεύουμε τις 120. Για να επεκταθεί απαιτείται στρατηγικό σχέδιο και υποδομές, που δεν υπάρχουν» σημειώνει ο κ. Τάσιος.

«Η ροή των κρατήσεων είχε αρχίσει να επανέρχεται και τα μηνύματα ήταν ιδιαίτερα θετικά για την Ελλάδα, με τις βασικές αγορές να κινούνται ανοδικά ή με αναστροφή της τάσης από πτωτική σε ανοδική. Μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα των Βρυξελών παρατηρείται ‘πάγωμα’ κρατήσεων σε διεθνές επίπεδο σε όλες τις αγορές», διαπιστώνει και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), που θεωρεί ότι η κατάσταση παραμένει απρόβλεπτη, λόγω της γενικότερης αστάθειας και προβλέπει, ότι η εξέλιξη της σεζόν θα κριθεί σε σημαντικό βαθμό από σειρά αστάθμητων παραγόντων.

Οι Βαλκάνιοι

«Μετά τα πρόσφατα τρομοκρατικά χτυπήματα, ο κόσμος το σκέφτεται πολύ να προγραμματίσει. Οι προκρατήσεις από τη Δυτική Ευρώπη είναι μειωμένες έως και 10% σε σχέση με πέρσι» διαπιστώνει και ο πρόεδρος της ομοσπονδίας τουριστικών καταλυμάτων Χαλκιδικής και μέλος του ΔΣ της Συνομοσπονδίας Τουριστικών Καταλυμάτων, Δημήτρης Χαδαλής. «Δεν είναι ότι φοβούνται για την ασφάλειά τους στην Ελλάδα -η χώρα μας δεν είναι στην κόκκινη ζώνη από άποψη κινδύνου για τρομοκρατικό χτύπημα- αλλά τους προβληματίζει το αεροπορικό ταξίδι» συμπληρώνει. Βέβαια, οι πελάτες των ενοικιαζόμενων δωματίων είναι στην πλειονότητά τους τουρίστες, που έρχονται στην περιοχή οδικώς, κυρίως από τα Βαλκάνια, από όπου τα μηνύματα είναι θετικά: από τη Σερβία αναμένεται αύξηση των επισκεπτών κατά 15%, ενώ συγκριτικά με πέρσι θα έρθουν περισσότεροι τουρίστες από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Αν δε εκλείψει και η ανασφάλεια στις τουριστικές αγορές της Δυτικής Ευρώπης, ο κ. Χαδαλής αισιοδοξεί ότι η χρονιά θα εξελιχθεί καλά, έστω και με late booking.

Οι Ρώσοι

Ένας επιπλέον παράγοντας, που δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας είναι η έλλειψη πτήσεων τσάρτερ προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» (με εξαίρεση αυτών από Ρωσία και για πρώτη φορά τη μισθωμένη πτήση της Altitour από την Ιταλία). Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ο προγραμματισμός πτήσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια για την καλοκαιρινή περίοδο 2016 προβλέπει μείωση των διατιθέμενων αεροπορικών θέσεων κατά 5% (833 χιλ.), μείωση που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση άνω του 50% (1,15 εκατ. θέσεις περίπου) των θέσεων από Ρωσία και Ουκρανία σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό προγραμματισμό για την καλοκαιρινή περίοδο 2015.

Μέχρι στιγμής, το μόνο θετικό μήνυμα προήλθε από την τουριστική έκθεση της Μόσχας. Παρ’ όλο που η διολίσθηση του ρουβλίου συνεχίζεται, αποδυναμώνοντας την αγοραστική δύναμη των Ρώσων, φέτος φαίνεται ότι θα υπάρξει μια αύξηση ταξιδιωτών προς την Ελλάδα, της τάξης του 10%-15% στα ξενοδοχεία και τα λοιπά καταλύματα της Χαλκιδικής. Ωστόσο, αυτήν τη φορά οι Ρώσοι δεν μπορούν να σώσουν την παρτίδα. Από τις 160.000 αφίξεις ρώσων τουριστών το 2013 πέρσι, η χρονιά έκλεισε με μόλις 70.000, επομένως η όποια αύξηση δεν θα προσθέσει περισσότερους από δέκα χιλιάδες.

Νέα χρονιά ίδια προβλήματα

Για άλλη μια χρονιά, τα χρόνια προβλήματα της Χαλκιδικής είναι η κατάσταση των δρόμων, τα σκουπίδια, το καθεστώς χρήσης του αιγιαλού και οι ελλείψεις στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, όπως επισημαίνουν στη «Μ» οι εκπρόσωποι των επαγγελματιών του τουρισμού. «Δεν υπάρχουν δρόμοι και πεζοδρόμια, ούτε πινακίδες που να ενημερώνουν πεζούς και εποχούμενους. Δεν υπάρχει τουριστική παιδεία και σχεδιασμός» σχολιάζει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος. Για ακόμη μια χρονιά θα συνεχίσει το μποτιλιάρισμα σε ένα κομβικό σημείο, καθώς το τελευταίο χιλιόμετρο πριν από τη γέφυρα της Ποτίδαιας παραμένει εκτός δημοπράτησης, λόγω δικαστικής εμπλοκής (το έργο Ν. Μουδανιά – Ποτίδαια κατασκευάζει η Εγνατία Οδός). Το τμήμα Ποτίδαια-Κασσανδρεία, που εκτελεί η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι σε τελικό στάδιο κατασκευής και στα μέσα Ιουνίου αναμένεται να παραδοθεί από τον εργολάβο 1,5 λωρίδα ανά κατεύθυνση.
Οι επενδύσεις

Τρεις μεγάλες επενδύσεις βρίσκονται αυτήν την περίοδο σε φάση ολοκλήρωσης, σε ξενοδοχειακές μονάδες της Χαλκιδικής.

– Το Med Sea Health στο Κάνιστρο, που χρηματοδοτείται από ρώσους επιχειρηματίες, μια επένδυση της τάξης των 110 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει ξενοδοχειακή μονάδα 640 κλινών,  υδροθεραπευτικό – ιαματικό κέντρο 5.000 τ.μ, μαρίνα με 90 θέσεις για σκάφη αναψυχής, μικρό συνεδριακό κέντρο, χώρους ψυχαγωγίας, άθλησης και εστίασης. Το ξενοδοχείο αναμένεται να λειτουργήσει εντός του Μαΐου.

– Το Potidea Palace στη Νέα Ποτίδαια της Χαλκιδικής αναβαθμίζεται από ξενοδοχείο τεσσάρων σε πέντε αστέρων, με επένδυση της τάξης των 5 εκατ. ευρώ από ρώσους επιχειρηματίες, που επίσης έχουν στην ιδιοκτησία τους και το Pomegranate Wellness Spa.

– Οι εταιρείες Σάνη Α.Ε. και Ikos Α.Ε., έχουν ήδη αρχίσει να υλοποιούν ένα επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού κόστους 40 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των ξενοδοχείων Sani, Ιkos Olivia, Ikos Oceania το οποίο και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε δυο στάδια, στην τρέχουσα και στην επόμενη χειμερινή περίοδο.
«Αυτές οι επενδύσεις καταδεικνύουν ότι υπάρχουν υγιή κεφάλαια που επενδύονται στον τουρισμό και αναβαθμίζουν τον προορισμό συνολικά» σημειώνει ο κ. Τάσιος. Από την άλλη, ο πρόεδρος των ξενοδόχων της Χαλκιδικής διαπιστώνει, ότι δεν υπάρχουν πολλά χρηματοδοτικά εργαλεία για την αναβάθμιση των μικρομεσαίων τουριστικών καταλυμάτων, καθώς από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τον τουρισμό θα διατεθούν μόλις 50 εκατ. ευρω.

Τι αναζητούν οι τουρίστες στο Google

Mε δεδομένο ότι το 37% των συνολικών πωλήσεων στον τουριστικό κλάδο στην Ευρώπη πραγματοποιούνται πλέον διαδικτυακά, αποκτούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα στοιχεία της πρωτοβουλίας «Grow Greek Tourism Online» για το τι αναζητούν οι τουρίστες μέσω της Google, της δημοφιλέστερης μηχανής αναζήτησης στον κόσμο.

Τα υψηλότερα επίπεδα αναζητήσεων στο Google με τη λέξη κλειδί «Μακεδονία» κατεγράφησαν την περίοδο μεταξύ Ιουνίου – Σεπτεμβρίου 2015. Γερμανοί, Ρώσοι και Ιταλοί βρίσκονται στις τρεις πρώτες θέσεις σε ό,τι αφορά τις αναζητήσεις σχετικά με τη συγκεκριμένη λέξη κλειδί. Οι υπόλοιπες χώρες της σχετικής λίστας είναι κατά σειρά: Βρετανία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Γαλλία, ΗΠΑ, Κύπρος και ΠΓΔΜ. Τι αναζητούν; Ένας στους δύο ψάχνει για ξενοδοχεία (53%) και ακολουθούν οι αερομεταφορές (29%), οι υπηρεσίες ενοικίασης αυτοκινήτων, τρένα και λεωφορεία (10%), τα πακέτα διακοπών (4%), διάφορες δραστηριότητες (2%) και ακτοπλοϊκές μεταφορές (2%). Το 2014 η εικόνα ήταν αντίστροφη, καθώς έξι στους δέκα αναζητούσαν αν υπάρχει αεροπορική σύνδεση, ενώ στη δεύτερη θέση ήταν τα ξενοδοχεία (27%). Οι τουρίστες «γκουγκλάρουν» για να βρουν πληροφορίες σχετικά με το πώς θα μετακινηθούν από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», αλλά και για το τι μπορούν να κάνουν κατά τη διαμονή τους στη Θεσσαλονίκη (οργανωμένη πεζοπορία στη Θεσσαλονίκη, αξιοθέατα στη Θεσσαλονίκη, μονοήμερη εκδρομή στα Μετέωρα, δραστηριότητες στην Καβάλα και μονοήμερες εκδρομές από τη Θεσσαλονίκη).

Με στόχο την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων περισσότερων επιχειρήσεων και επαγγελματιών του τουρισμού στη Μακεδονία, αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα, η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υποστηρίζει το πρόγραμμα «Grow Greek Tourism Online», που αποτελεί συνεργασία της Google με το υπουργείο Τουρισμό, τον ΕΟΤ, τον ΣΕΤΕ. Στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιηθούν δωρεάν ομαδικά σεμινάρια (Θεσσαλονίκη: 11/04, 18/05, 13/6, Χαλκιδική: 19/05). Επίσης μία ομάδα νεαρών συμβούλων, που έχουν εκπαιδευτεί από την Google, οι Online Advisors θα παρέχουν δωρεάν εξατομικευμένη εκπαίδευση στη χρήση διαδικτυακών εργαλείων, στον χώρο των επαγγελματιών σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *