Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΑΥΞΗΣΕ ΤΗΝ «ΤΑΧΥΤΗΤΑ» ΤΟΥ ΟΑΣΘ
Βελτιωμένη είναι τους τελευταίους μήνες η ταχύτητα των αστικών λεωφορείων του ΟΑΣΘ που κινούνται στους κεντρικούς οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης, γεγονός που αποδίδεται στους εντατικούς ελέγχους παράνομης στάθμευσης που διενεργεί η δημοτική αστυνομία και στα πρόστιμα που επιβάλλει.
Το ποσοστό αύξησης της ταχύτητας ξεπέρασε το 18,50% στην οδό Μητροπόλεως, όπου είχε ουσιαστικά καταργηθεί ο λεωφορειόδρομος, ενώ στους περισσότερους δρόμους είναι μεγαλύτερο από 10%. Ο χρόνος των δρομολογίων μειώθηκε μέχρι 15 λεπτά, με αποτέλεσμα να είναι καλύτερη η εξυπηρέτηση των επιβατών. Αν και οι ματαιώσεις δρομολογίων λόγω κυκλοφοριακών προβλημάτων διατηρήθηκαν στο ίδιο επίπεδο, είναι βέβαιο ότι μειώθηκαν η κατανάλωση καυσίμων και οι τιμές των εκπεμπόμενων ρύπων.
«Από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας της δημοτικής αστυνομίας παρατηρήσαμε βελτίωση στην κίνηση των λεωφορείων, καθώς απομακρύνθηκαν τα παρανόμως σταθμευμένα οχήματα και ελέγχεται η παράνομη είσοδος στους λεωφορειόδρομους. Έχουμε μεγαλύτερη ακρίβεια δρομολογίων και μείωση καυσίμων, το ύψος της οποίας θα προσδιορίσουμε τις επόμενες ημέρες. Ο μόνος δρόμος όπου συνεχίζεται το φαινόμενο της παρακώλυσης κίνησης των λεωφορείων είναι η Βασιλίσσης Όλγας, όπου, σε αντίθεση με όλους τους άλλους δρόμους, παρατηρήθηκε μείωση της ταχύτητας. Εκτιμούμε ότι σύντομα θα αλλάξει αυτή η κατάσταση, με τους στοχευόμενους ελέγχους», εξηγεί στη «Θ» ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ συνεργάζεται άμεσα με τον εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο για δράσεις κυκλοφορίας Γιώργο Δημαρέλο, στον οποίο παρέχει στοιχεία κίνησης, κι εκείνος με τη σειρά του συνεργάζεται με τη δημοτική αστυνομία για το καλύτερο αποτέλεσμα.
Ο ΟΑΣΘ, μέσω του συστήματος τηλεματικής, καταγράφει τη μέση ημερήσια ταχύτητα των λεωφορείων σε όλες τις γραμμές, και με βάση αυτά τα στοιχεία έγινε η σύγκριση δύο περιόδων. Στην πρώτη περίοδο, που είναι το δεκαπενθήμερο από τις 14 Σεπτεμβρίου 2015 μέχρι τις 27 Σεπτεμβρίου 2015, δεν είχε ξεκινήσει η λειτουργία της δημοτικής αστυνομίας και ως εκ τούτου δεν ελεγχόταν η παράνομη στάθμευση εντός των λεωφορειολωρίδων ή γενικότερα στους δρόμους που διέρχονται τα λεωφορεία, πέρα από ορισμένες περιπτώσεις που επιλαμβανόταν η τροχαία. Η δεύτερη περίοδος είναι το δεκαπενθήμερο από τις 18 Ιανουαρίου 2016 μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2016, δηλαδή κατά τον τέταρτο μήνα δραστηριότητας της δημοτικής αστυνομίας. Έτσι φαίνεται ότι οι έλεγχοι της παράνομης στάθμευσης συνέβαλαν στην αύξηση της ταχύτητας των λεωφορείων.
Οι έλεγχοι της δημοτικής αστυνομίας
Τους δύο πρώτους μήνες του 2015 ο ΟΑΣΘ είχε εντοπίσει 49 σημεία όπου κολλούσαν τα αστικά λεωφορεία εξαιτίας της παράνομης στάθμευσης, η οποία είχε ενταθεί μετά την κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας. Η διοίκηση του οργανισμού σε δύσκολες περιπτώσεις ειδοποιούσε την Ελληνική Αστυνομία, ωστόσο επισήμαινε την αναγκαιότητα αυστηρών ελέγχων καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Τελικά, οι έλεγχοι της στάσης και στάθμευσης οχημάτων καθώς και ο έλεγχος των θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης ξεκίνησαν από τη Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2015, οπότε επαναλειτούργησε πλήρως η δημοτική αστυνομία Θεσσαλονίκης. Ο αριθμός των δημοτικών αστυνομικών που επέστρεψαν έπειτα από μια διετία απουσίας είναι μόλις 68 από τους 170 που πραγματοποιούσαν ελέγχους πριν την κατάργηση της υπηρεσίας. Τον πρώτο μήνα της επαναλειτουργίας της (Οκτώβριο 2015), στη διάρκεια των σταθερών ελέγχων 11 βασικών οδών του ιστορικού κέντρου της πόλης, από τις 7.30 το πρωί έως τις 10 το βράδυ και κατά τη διεκπεραίωση 208 καταγγελιών που δέχθηκε η υπηρεσία, βεβαιώθηκαν 10.526 παραβάσεις του ΚΟΚ και αστυνομεύτηκαν οι κεντρικοί οδικοί άξονες της πόλης. Ειδικότερα, στη διάρκεια της πρωινής βάρδιας αστυνομεύτηκαν οι Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Βασ. Όλγας, Αγγελάκη, Εθνικής Αμύνης, Σβώλου, Παύλου Μελά, Π. Π. Γερμανού, Δραγούμη, Βενιζέλου, Ερμού και Νίκης. Στην απογευματινή βάρδια αστυνομεύτηκαν οι Τσιμισκή, Μητροπόλεως και Νίκης.
Τον Νοέμβριο του 2015, κατά τον δεύτερο μήνα επαναλειτουργίας της, η δημοτική αστυνομία Θεσσαλονίκης βεβαίωσε συνολικά 11.045 παραβάσεις του ΚΟΚ. Οι έλεγχοι επικεντρώθηκαν σε σταθερή βάση σε Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Νίκης, Βασ. Όλγας και κατ’ αναλογία προς το διαθέσιμο δυναμικό στις οδούς Αγγελάκη, Εθνικής Αμύνης, Αλ. Σβώλου, Παύλου Μελά, Π. Π. Γερμανού, Ι. Δραγούμη, Βενιζέλου, Ερμού και Εγνατία.
Τον Δεκέμβριο του 2015, κατά τον τρίτο μήνα επαναλειτουργίας της, η δημοτική αστυνομία Θεσσαλονίκης βεβαίωσε συνολικά 8.783 παραβάσεις του ΚΟΚ. Αστυνομεύτηκαν κυρίως κεντρικοί οδικοί άξονες της Θεσσαλονίκης -Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Νίκης, Βασ. Όλγας, Εγνατία- και έγιναν έλεγχοι και στις οδούς Αγγελάκη, Εθνικής Αμύνης, Αλ. Σβώλου, Παύλου Μελά, Π. Π. Γερμανού, Ι. Δραγούμη, Βενιζέλου, Βασ. Γεωργίου και στον άξονα της Αγίας Σοφίας.
Τον Ιανουάριο του 2016, κατά τον τέταρτο μήνα της επαναλειτουργίας της, η δημοτική αστυνομία Θεσσαλονίκης βεβαίωσε συνολικά 8.303 παραβάσεις του ΚΟΚ. Οι έλεγχοι επικεντρώθηκαν στους κεντρικούς οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης (Τσιμισκή, Νίκης, Μητροπόλεως, κλπ.).
Δρόμοι και ταχύτητες
Στην οδό Εγνατία, από το ύψος της Εθνικής Αμύνης μέχρι την οδό Λαγκαδά, η μέση ταχύτητα των λεωφορείων τον περασμένο Σεπτέμβριο ήταν 10,33 χλμ./ώρα. Τον Ιανουάριο του 2016 η μέση ταχύτητα ανέβηκε στα 11,44 χλμ./ώρα, δηλαδή αυξήθηκε κατά 10,75%. Στον ίδιο δρόμο (Εγνατία), αλλά αντίστροφα, από το ύψος της οδού Λαγκαδά μέχρι την Εθνικής Αμύνης, η μέση ταχύτητα των αστικών λεωφορείων ήταν κατά την πρώτη εξεταζόμενη περίοδο 10,61 χλμ./ώρα ενώ τη δεύτερη περίοδο αυξήθηκε στα 11,68 χλμ./ώρα, δηλαδή βελτιώθηκε κατά 10,08%. Σημειώνεται ότι στην Εγνατία οι λεωφορειόδρομοι στις δύο πλευρές του δρόμου έχουν ουσιαστικά καταργηθεί εδώ και μία δεκαετία, λόγω της ύπαρξης εργοταξίων για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης.
Στην οδό Τσιμισκή, όπου λειτουργεί λεωφορειόδρομος, τον περασμένο Σεπτέμβριο η μέση ταχύτητα των λεωφορείων ήταν 12,78 χλμ./ώρα και τον Ιανουάριο του 2016 ανέβηκε στα 14,31 χλμ./ώρα, δηλαδή σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 11,97%.
Θεαματική είναι η αύξηση της μέσης ταχύτητας των λεωφορείων στην οδό Μητροπόλεως, όπου παραβιάζεται συχνά ο λεωφορειόδρομος και η κίνηση των αυτοκινήτων γίνεται με δυσκολία λόγω της στενότητας της οδού. Τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ την πρώτη εξεταζόμενη περίοδο (14/9 έως 27/9/2015) κινούνταν με ταχύτητα 9,79 χλμ./ώρα, ενώ τη δεύτερη περίοδο (18/1 έως 31/1/2016) κινούνταν με 11,61 χλμ./ώρα, παρουσιάζοντας βελτίωση ταχύτητας κατά 18,59%.
Μικρή (περί το 2%) ήταν η βελτίωση της κίνησης των αστικών λεωφορείων στις οδούς όπου ούτως ή άλλως αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες. Στην οδό Εθνικής Αντίστασης, τον περασμένο Σεπτέμβριο η μέση ταχύτητα των λεωφορείων ήταν 17,48 χλμ./ώρα ενώ τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους ανέβηκε στα 18,91 χλμ./ώρα, δηλαδή αυξήθηκε κατά 2,46%. Στη Βασιλέως Γεωργίου η μέση ταχύτητα από 23,27 χλμ./ώρα ανέβηκε στα 23,67 χλμ./ώρα, παρουσιάζοντας βελτίωση σε ποσοστό 1,72%. Στην οδό Μοναστηρίου, στις δύο κατευθύνσεις, η μέση ταχύτητα των αστικών λεωφορείων αυξήθηκε από τα 17,86 χλμ./ώρα στα 18,28 χλμ./ώρα (βελτίωση 2,35%).
Σε μία μόνο περίπτωση σημειώθηκε μείωση της μέσης ταχύτητας των λεωφορείων, παρά την εμφάνιση της δημοτικής αστυνομίας και τους ελέγχους παραβατικότητας που διεξάγει. Πρόκειται για την οδό Βασιλίσσης Όλγας, όπου η μέση ταχύτητα των λεωφορείων ήταν τον περασμένο Σεπτέμβριο στα 17,26 χλμ./ώρα και έπεσε τον Ιανουάριο στα 17,15 χλμ./ώρα, σημειώνοντας μείωση της τάξης του 0,64%.
Εικόνα με… αριθμούς
ΟΔΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2015 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2016 ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗ
Εγνατία (ανατ.) 10,33 χλμ./ώρα 11,44 χλμ./ώρα +10,75%
Εγνατία (δυτ.) 10,61 χλμ./ώρα 11,68 χλμ./ώρα +10,08%
Τσιμισκή 12,78 χλμ./ώρα 14,31 χλμ./ώρα +11,97%
Μητροπόλεως 9,79 χλμ./ώρα 11,61 χλμ./ώρα +18,59%
Εθν. Αντίστασης 17,48 χλμ./ώρα 18,91 χλμ./ώρα +2,46%
Βασ. Γεωργίου 23,27 χλμ./ώρα 23,67 χλμ./ώρα +1,72%
Βασ. Όλγας 17,26 χλμ./ώρα 17,15 χλμ./ώρα -0,64%
Μοναστηρίου 17,86 χλμ./ώρα 18,28 χλμ./ώρα +2,35%