ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ: ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΘΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΣΘΩΤΟΥΣ ΤΩΝ 800 ΕΥΡΩ
Σε επικοινωνιακή αντεπίθεση προχωρά η κυβέρνηση και με την καταιγίδα μέτρων να πλησιάζει, το Μέγαρο Μαξίμου με non paper 10 σημείων περιγράφει τις θέσεις της κυβέρνησης για τη διαπραγμάτευση εκφράζοντας την…πεποίθηση ότι θα ολοκληρωθούν σύντομα, ωστόσο αφήνει αναπάντητα ερωτήματα.
Μπορεί πηγές από το περιβάλλον του πρωθυπουργού ξεκαθαρίζουν ότι πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν, ωστόσο όπως προκύπτει και από το non paper της κυβέρνησης ο λογαριασμός του φορολογικού θα πάει στους χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους. Από την πλευρά του το Μέγαρο Μαξίμου υποστηρίζει πως ότι δεν θα υπάρξει καμία μείωση κύριων συντάξεων, εξαπολύουν επίθεση στην αντιπολίτευση, ενώ αναφέρει πως ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ».
Ωστόσο όπως όλα δείχνουν για να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις και να κλείσει η αξιολόγηση οι αυξήσεις στους φόρους θα ξεκινήσουν από τα χαμηλά, δηλαδή από αυτούς -μισθωτούς και συνταξιούχους- που έχουν ετήσιο εισόδημα 10.000 ως 20.000 το χρόνο ή αλλιώς 700-800 ευρώ το μήνα.
Τι δεν λέει η άτυπη ενημέρωση
1. Πώς θα καταλήξουμε σε συμφωνία από τη στιγμή που το ΔΝΤ διαφωνεί σε μέτρα και εκτίμηση απόδοσης μέτρων
2. Πώς θα ξεπεράσουμε την πίεση για μεγαλύτερη μείωση του αφορολόγητου
3. Πόσο θα μειωθούν τα ποσοστά αναπλήρωσης
4. Τι θα γίνει με τα κόκκινα δάνεια
Σε ποιους θα πάει ο λογαριασμός των φορολογικών μέτρων
Με βάση την τελική πρόταση της κυβέρνησης για τις αυξήσεις στους φόρους εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης (και βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 για τα εισοδήματα 2014), στην κυβέρνηση λένε πως:
- «το 99,8% των μισθωτών και συνταξιούχων θα έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση»! Αυτό όμως είναι θεωρητικά αδύνατον και το λένε για να καλύψουν την φοροκαταιγίδα που έρχεται, αφού τουλάχιστον το 30%-40% των φορολογουμένων παρέμενε ήδη αφορολόγητο και, λογικά λοιπόν, μειώσεις φόρων θα μπορούσε να δει, θεωρητικά, μόνον το υπόλοιπο 60%-70% των φορολογουμένων. Ακόμα και γινόταν πράξη η εξαγγελία για αφορολόγητο των 12.000 ευρώ, τότε θα έμεναν αφορολόγητοι το 60% των φορολογουμένων, άρα δηλαδή θα ήταν λιγότεροι εκείνοι που θα έβλεπαν ελάφρυνση ή, έστω, μια κάποια επιβάρυνση.
- «ελάφρυνση θα δουν τα μεσαία εισοδήματα από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ. Έως και 400 ευρώ λιγότερα θα πληρώσουν μισθωτοί». Αυτό υποκρύπτει ενδεχομένως, αν ισχύσει, ότι στις τελικές προτάσεις της η κυβέρνηση δέχτηκε μικρότερη μείωση στην έκπτωση φόρου των 2.100 ευρώ, ενδεχομένως στα 2.000 αντί 1.900. Επιπλέον η μείωση κατά 100 ευρώ ανά 1.000 ευρώ εισοδήματος (που οδηγεί στον μηδενισμό της έκπτωσης στα 42.000 ευρώ) θα γίνεται με διαφορετικό τρόπο, ώστε σε κάποιες οριακές μόνον περιπτώσεις να προκύπτει τόσο μεγάλη μείωση του τελικού φόρου.
- «επιβάρυνση υπάρχει για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους». Δηλαδή ακόμα και οικογένειες με τρία, πέντε ή περισσότερα παιδιά, που ζουν με μηνιαία εισοδήματα των 3.500 -4.000 ευρώ, θα θεωρούνται «ρετιρέ» και θα δουν την εφορία να βάζει πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη τους.
- Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο [μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!]. Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.
- Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς θα πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ’ αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.
Εθνική σύνταξη και ποσοστά αναπλήρωσης
Στο ασφαλιστικό δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια –θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια. Κοντά σε συμφωνία είναι οι δύο πλευρές και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με διαφωνία να καταγράφεται έντονα από το ΔΝΤ ως προς το ύψος των επικουρικών συντάξεων.
«Τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα. Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα, δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί». Επαναλαμβάνουν δηλαδή κάτι ανάλογο με το επιχείρημα της προηγούμενης κυβέρνησης, ότι δηλαδή το email Χαρδούβελη προέβλεπε και μέτρα που δεν θα χρειάζονταν να νομοθετηθούν παρά μόνο αν διαπιστωνόταν τέτοια ανάγκη και είχε πέσει έξω ο προϋπολογισμός στα μέσα της επόμενης χρονιάς, με την διαφορά όμως ότι τη φορά αυτή είναι άγνωστο αν η «μη υποχρέωση» νομοθέτησης των μέτρων θα προβλέπεται ρητά και στην συμφωνία της αξιολόγησης που θα ψηφιστεί στη Βουλή.
Επίθεση στο ΔΝΤ -Φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά»
Κυβερνητικές πηγές αναφέρονται και στη διαρροή από τα Wiileaks υποστηρίζοντας πως «φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ»».
Παράλληλα εξαπολύουν βολές κατά του ΔΝΤ αναφέροντας πως το Ταμείο «την περίοδο 2010 – 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις επειδή ήθελε να δικαιολογήσει την βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε, αλλά από το 2015 [3ο πρόγραμμα] κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις, προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του».
Αναλυτικά το non paper:
1. Οι διαπραγματεύσεις για την πρώτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθούν σύντομα καθώς είναι κοινή η βούληση όλων των πλευρών να υπάρξει συμφωνία. Τα σενάρια των καθυστερήσεων φαίνεται να «καίγονται» καθώς τώρα όλοι συμφωνούν ότι μέχρι το Πάσχα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία, ενώ το αργότερο μέχρι την Τρίτη, θα έχει ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του κειμένου των θεσμών. Η κοινή βούληση για συμφωνία δεν αποκλείει και διαφοροποιήσεις όπως, άλλωστε, συμβαίνει σε όλες τις διαπραγματεύσεις. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, ως όφειλε, κατέθεσε και το δικό του κείμενο στο οποίο καταγράφονται κάποιες διαφοροποιήσεις του.
2. Η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας – μέχρι το τέλος του 2018. Θυμίζουμε ότι από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν πάρει μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ. ευρώ. Και μίλαγαν για success story, ενώ σήμερα, με 5,4 δισ. ευρώ, καταστροφολογούν…
3. Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν και ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ». Το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, όπως προβλέπει η συμφωνία, και θα εφαρμοστούν σε διάστημα 30 μηνών -δηλαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση. Φυσικά και δεν επιχαίρει κανείς -το ελπίζουμε…- γι’ αυτά τα 2,6 δισ. ευρώ μέτρα, ιδιαίτερα όταν καλείται να τα πληρώσει μια κοινωνία ταλαιπωρημένη.
4. Από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό.
5. Στο φορολογικό βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 [εισοδήματα 2014] της εισφοράς αλληλεγγύης συμπεριλαμβανομένης:
– Το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση [από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι, μέσος όρος, 80 ευρώ]. Έχουμε ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ [ακόμα και 400 ευρώ λιγότερα καλούνται να πληρώσουν μισθωτοί]. Και υπάρχει επιβάρυνση για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους. Συνολικά για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.
-Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο [μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!]. Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.
– Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς να πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ’ αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.
6. Στο ασφαλιστικό δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια –θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια. Κοντά σε συμφωνία είναι οι δύο πλευρές και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με διαφωνία να καταγράφεται έντονα από το ΔΝΤ ως προς το ύψος των επικουρικών συντάξεων.
7. Να σημειωθεί ότι τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα. Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί.
8. Η ύφεση το 2015, για παράδειγμα, αποδείχτηκε οριακή και κατά πολύ μικρότερη όλων των προβλέψεων. Το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε μόλις κατά 0,2% κι όχι κατά 7% όπως λανθασμένα καταστροφολογούσαν η ΝΔ και οι προσκείμενοι σ’ αυτήν αναλυτές. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, μόλις τον Οκτώβριο του 2015, προέβλεπε ύφεση 2,3 % για το 2015, ενώ τελικά ήταν μόλις -0,2%! Δεν είναι, βέβαια, οι μοναδικές λάθος εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Όλες οι προβλέψεις του για την ύφεση έπεσαν έξω από την πρώτη χρονιά της κρίσης!
9. Το ίδιο λάθος εκτιμήσεις κάνει και με το πρωτογενές πλεόνασμα. Το 2015 η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα από 0,2% έως 0,4%, ενώ το πρόγραμμα προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 0,25%. Η συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ είχε στόχο το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και τελικά επετεύχθη 0,4%. Η διαφορά ύψους -2 δισ. ευρώ θα είχε ως συνέπεια την λήξη επιπρόσθετων μέτρων το 2015 για την κάλυψη του κενού, ενώ την ίδια χρονιά, με βάση το προηγούμενο πρόγραμμμα της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% που σήμαινε πρακτικά και άλλα μέτρα.
10. Είναι φανερό ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010 – 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις [παραπάνω πίνακας] ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει την βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε. Από το 2015 [3ο πρόγραμμα] κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του.