ΑΡ.ΜΠΑΛΤΑΣ: «ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΓΥΡΙΖΕΙ ΣΕΛΙΔΑ»
Στη νέα διαδρομή του πολιτιστικού γίγνεσθαι της Αθήνας αναφέρεται ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, επισημαίνοντας τα προβλήματα που συνάντησε αναλαμβάνοντας το υπουργείο Πολιτισμού.
Ο υπουργός Πολιτισμού μιλά, μεταξύ άλλων, για τις εξελίξεις στο Μέγαρο Μουσικής, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) και το Φεστιβάλ Αθηνών και εμφανίζεται αισιόδοξος μετά την αντιμετώπιση των μέχρι πρότινος ανοικτών ζητημάτων: «Μπορούμε να πούμε κατά μία έννοια ότι το υπουργείο, σ’ αυτά τα επίπεδα τουλάχιστον, γυρίζει σελίδα» λέει.
Παράλληλα, προσδιορίζει τους στόχους του κάθε ιδρύματος για το 2016 και αναφέρεται στην προσφορά του Ιδρύματος Νιάρχου για την Εθνική Βιβλιοθήκη και τη Λυρική Σκηνή στο Φαληρικό Δέλτα.
«Yπήρξαν προβλήματα που μας απασχόλησαν τους τελευταίους μήνες έντονα, ένα – ένα και όλα μαζί. Και είναι σήμερα μία ωραία στιγμή γιατί όλα αυτά πλέον, έχουν δρομολογηθεί με τρόπο σαφή και ικανοποιητικό από πάρα πολλές πλευρές. Μπορούμε να πούμε κατά μία έννοια ότι το υπουργείο, σ αυτά τα επίπεδα τουλάχιστον, γυρίζει σελίδα» δηλώνει, σημειώνοντας παράλληλα:
«Κάθε ένα από αυτά είχε τα δικά του προβλήματα αλλά στο βαθμό που λύνονται πια όλα μαζί, μας επιτρέπουν να αρχίσουμε να βλέπουμε συνέργειες μεταξύ όλων αυτών των ιδρυμάτων. Άρα το επόμενο βήμα είναι οι νέες διοικήσεις αυτών των φορέων με τους οποίους έχουμε συζητήσει, πώς θα μπορέσουν να έχουν συνέργειες, πώς το κάθε ίδρυμα θα μπορεί να ενισχύει τα άλλα με τις δικές του ενέργειες χωρίς να υπάρχουν κακώς εννοούμενοι ανταγωνισμοί».
«Πιστεύω ότι υπό αυτή την νέα συνθήκη η Αθήνα, -μπορεί να μοιάζει υπερφίαλη φράση- αλλά μπορεί να γίνει κάτι σαν πολιτιστική πρωτεύουσα ή ένα από τα πολιτιστικά κέντρα, -να το πω πιο ήπια- της Ευρώπης και υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι υπάρχει ένα ολόκληρο κλίμα στην Ευρώπη που ωθεί προς αυτήν την κατεύθυνση. Η Ελλάδα συγκεντρώνει παγκόσμιο και πανευρωπαϊκό ενδιαφέρον όχι μόνο για τα γνωστά οικονομικά προβλήματα, αλλά και γιατί, αρχίζει να δείχνει ότι έχει έναν πολιτισμό σύγχρονο και συναρτημένο με την αρχαία κληρονομιά, που αρχίζει να ακτινοβολεί» προσθέτει.
Αναφορικά με το Μέγαρο Μουσικής, ο κ. Μπαλτάς τονίζει πως εντός των ημερών θα ανακοινωθεί η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου, ενώ σε σχέση με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης επαναλαμβάνει πως αναγνωρίζεται η «καθοριστική συμβολή της κ. Καφέτση στη σύλληψη του μουσείου και την ένταξή του στο παλιό εργοστάσιο του ΦΙΞ».
«Επειδή δεν θέλουμε να αναταράξουμε την λειτουργία του, όπως είναι σήμερα, που έχουν αρχίσει να γίνονται βήματα ως προς το άνοιγμα και ταυτοχρόνως δεν θέλουμε να παρέμβουμε βίαια αλλάζοντας διοικητικά συμβούλια με το έτσι θέλω, κρατάμε το ΔΣ μέχρι την λήξη της θητείας του και τοποθετούμε την κ. Κοσκινά ως διευθύντρια του Μουσείου για να συνεχίσει την καλή μέχρι τώρα συνεργασία της με το Δ.Σ. και για να ανοίξει το συντομότερο δυνατό» συνεχίζει.
Επισημαίνει, επίσης, ότι η δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχου για λογιστικούς λόγους αποσύρθηκε και είναι συναρτημένη με την ολοκλήρωση κάποιων τεχνικών διαδικασιών ώστε να μπορέσει να ενεργοποιηθεί. Όσον αφορά στα εγκαίνια του ΕΜΣΤ, ο κ. Μπαλτάς εκφράζει την ελπίδα να ανοίξει εντός του 2016.
Ως προς το Φεστιβάλ Αθηνών και την επιλογή του Γιαν Φαμπρ, ο κ. Μπαλτάς λέει: «Το γεγονός ότι επιλέγουμε κάποιον μη Έλληνα για αυτό το Φεστιβάλ, πέρα από την αξία του ίδιου του κ.Φαμπρ, θέλει να σηματοδοτήσει την έννοια της εξωστρέφειας, την ανάγκη να ακτινοβοληθούν αυτά που γίνονται στην Αθήνα σε ολόκληρη την Ευρώπη και νομίζω ότι ο Γιαν Φαμπρ θα μπορέσει να συμβάλει σε αυτήν τη κατεύθυνση».
Για το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο Φαληρικό Δέλτα, ο κ. Μπαλτάς κάνει λόγο για ένα «απολύτως εντυπωσιακό κτήριο», το οποίο «ελπίζουμε να γίνει ένα κέντρο για ολόκληρη την Αθήνα και για αυτούς που θέλουν να πάνε στην Όπερα αλλά και για αυτούς -τους πολλούς ελπίζουμε- που θα θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Βιβλιοθήκη, η οποία θα έχει μεταξύ άλλων δυνατότητες δανειστικές με παρουσίες και σχολείων».
Στο ερώτημα εάν η πολιτεία μπορεί να συντηρήσει ένα τόσο μεγάλο έργο, ο υπουργός Πολιτισμού απαντά: «Υπό μία έννοια ναι, κατά απόλυτο τρόπο. Δηλαδή σ’ ένα κομμάτι της προσφοράς του Ιδρύματος Νιάρχου υπάρχει ένα business plan τριών κλιμάκων. Eλάχιστο προσωπικό-ελάχιστη λειτουργία, μέγιστο προσωπικό-μέγιστη λειτουργία. Το πιο από αυτά ή το όποιο τρίτο, τέταρτο εμείς μπορέσουμε να συντάξουμε θα είναι συναρτημένο με τις δυνατότητες. Σε επίπεδο προσώπων η Λυρική έχει επαρκές προσωπικό όπως ξέρουμε, η Βιβλιοθήκη χειμάζεται από άποψη προσωπικού και πρέπει να την ενισχύσουμε. Χρειάζεται και ένα προσωπικό συντήρησης, διαχείρισης κλπ. του όλου χώρου και του κήπου. Όλο το προσωπικό που απαιτείται δεν είναι υπεράνω των δυνατοτήτων μας αυτή την στιγμή. Απλώς πρέπει να δούμε πολύ συγκεκριμένα, πόσοι και σε τι χρονικό ορίζοντα».
Τέλος για τα οικονομικά του υπουργείου στην εποχή της κρίσης, ο κ. Μπαλτάς τονίζει:
«Όντως εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα αλλά τα πράγματα είναι πιο αισιόδοξα. Τι εννοώ: o προϋπολογισμός του υπουργείο Πολιτισμού στο σύνολό του είναι πολύ μικρός. Αν ακούσετε τα νούμερα μπορεί και να ντρέπεστε για το ότι, μία τέτοια χώρα με αυτή την ιστορία και με τέτοια κληρονομιά είναι αναγκασμένη να έχει τόσο μικρό προϋπολογισμό για τον Πολιτισμό. Ωστόσο τα κουτσοκαταφέρνουμε και έτσι.
»Ζητάμε κάτι περισσότερο για να πληρωθούν κυρίως χρέη και να μπει μπροστά η κάλυψη πολύ άμεσων λειτουργικών αναγκών. Ταυτοχρόνως το υπουργείο έχει και ένα πόρο δικό του, είναι το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, μέσω του οποίου εισρέουν στο κρατικό προϋπολογισμό πόροι από το υπουργείο Πολιτισμού. Άρα δεν είμαστε απλώς επαίτες, είμαστε και παραγωγοί πλούτου κατά κάποιο τρόπο. Στην βάση αυτή, προσπαθούμε να βρούμε ισορροπίες ανάμεσα στις άμεσες ανάγκες και στην ανάγκη ικανοποίησης κάποιων πραγμάτων που θα μας δώσουν μία αναπτυξιακή προοπτική. Εκεί είμαστε, δύσκολα είναι τα πράγματα, αλλά δεν είναι απελπιστικά».
Πηγή: www.in.gr