ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ: ΑΦΗΝΟΥΝ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΛΗΞΟΥΝ ΑΝΕΡΓΟΙ
Αναγκάζονται λόγω της αδήριτης πραγματικότητας ή αποτελεί μια προσωπική τους επιλογή; Τα ποσοστά σχολικής διαρροής στην Ελλάδα των μνημονίων ανέρχονται περίπου στο 4% και αφορούν κυρίως μαθητές που μετά την αποφοίτηση τους από τις τάξεις του Γυμνασίου δεν συνεχίζουν στο Λύκειο, αλλά προτιμούν να βρουν είτε μια δουλειά του «ποδαριού» για να συνεισφέρουν στα οικογενειακά «βάρη», είτε να συνεχίσουν σε κάποιο ΕΠ.ΑΛ προκειμένου να μάθουν μια τέχνη που θα τους δώσει «πρόσβαση» σε μισθό και σε μια σχετική ασφάλεια.
Σύμφωνα με στοιχεία από τον Συνήγορο του Παιδιού αλλά και του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, περίπου 30.000 μαθητές, από 15 έως 17 ετών, υποχρεώνονται να εγκαταλείψουν τις σχολικές αίθουσες προς αναζήτηση εργασίας καθώς το «χτύπημα» της φτώχειας στην οικογενειακή τους πόρτα…είναι καθημερινό και επίμονο. Τα υψηλότερα ποσοστά σχολικής διαρροής εντοπίζονται σε Δωδεκάνησα και Ροδόπη. Το Υπουργείο Παιδείας από την πλευρά του προετοιμάζει σχέδιο για να ανακόψει την «κινητικότητα» αυτή η οποία τα τελευταία χρόνια εμφανίζει αυξητική τάση.
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ: ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΔΟΥΛΕΙΑ
«Τα στοιχεία από το Υπουργείο Παιδείας είναι σωστά σε γενικές γραμμές αλλά δεν είναι απολύτως ακριβή. Η σχολική διαρροή ανέρχεται όντως στο 8,3% στα Δωδεκάνησα και αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Τα παιδιά όμως που αποφασίζουν να μην συνεχίσουν στο Γενικό Λύκειο δεν παρατούν το σχολείο ολοκληρωτικά αλλά επιλέγουν να εγγραφούν σε κάποιο Επαγγελματικό Λύκειο, σε τεχνική ή τουριστική σχολή προκειμένου να μάθουν μια τέχνη όπως αυτή του υδραυλικού, του ηλεκτρολόγου ή ακόμη και του ψυκτικού».
«Γνωρίζουν καλά ότι η αποφοίτηση τους από το Λύκειο και στην συνέχεια από το πανεπιστήμιο δεν συνεπάγεται εκ των πραγμάτων την εύρεση κάποιας δουλειάς με αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και ένα τουλάχιστον «υποφερτό» μηνιάτικο. Οι γονείς των περισσότερων παιδιών εδώ στα Δωδεκάνησα απασχολούνται στο τουριστικό κλάδο χωρίς να τους προστατεύει η «ασπίδα» μιας σταθερής δουλειάς. Ότι υπάρχει πάντως πρόβλημα υπάρχει και μάλιστα σοβαρό» τονίζει στο bangladeshnews ο διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσων Γιάννης Παπαδομαρκάκης.
ΡΟΔΟΠΗ: ΑΠΟΡΡΟΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑΣ Η ΔΙΑΡΡΟΗ ΜΑΘΗΤΩΝ
«Το πολύ υψηλό ποσοστό διαρροής που παρατηρείται στην περιοχή μας οφείλεται κατά κύριο λόγο στην διαπολιτισμικότητα. Μιλάμε για ένα ποσοστό της τάξης του 8,2%. Αρκεί να σας πω ότι από τους 6.000 μαθητές που έχουμε οι 3.000 είναι Ρομά ή Μουσουλμάνοι. Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν υποννοώ κάτι παραπάνω από αυτό που σας λέω. Είναι έλληνες πολίτες αλλά μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα, είτε Ρομά. Η δεύτερη κατηγορία μάλιστα δεν έχει και την καλύτερη σχέση με το σχολείο. Τα ποσοστά σχολικής διαρροής για τα χριστιανόπουλα είναι πρακτικά αμελητέα».
«Αυτό πάντως που προκαλεί εντύπωση είναι ότι πολλά μουσουλμανάκια με το που τελειώνουν την φοίτηση τους στο ελληνικό γυμνάσιο, αναχωρούν για την Τουρκία για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Τελειώνουν εκεί δηλαδή το Λύκειο και συνεχίζουν στο πανεπιστήμιο. Ο λόγος αυτής της επιλογής είναι κυρίως οικονομικός. Η ζωή ενός φοιτητή εκεί είναι κατά πολύ φθηνότερη συγκριτικά με ότι θα χρειαστεί να ξοδέψει στην χώρα μας για να σπουδάσει. Στις χώρες αυτές με 300 ευρώ θα είναι μια χαρά. Στην Ελλάδα τα χρήματα αυτά δεν φτάνουν ούτε για το ενοίκιο» μας πληροφορεί ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης Θεόδωρος Μουχτσής.
«Οι περισσότεροι μουσουλμάνοι πάντως που παραμένουν εδώ επιλέγουν τα ΕΠΑΛ και όχι το Γενικό Λύκειο. Ευτυχώς οι σχέσεις με τους χριστιανούς συμμαθητές τους είναι άριστες. Βγαίνουν μαζί, διασκεδάζουν μαζί, έχουν «χτίσει» γερές φιλίες. Αυτό είμαι σε θέση να το επιβεβαιώσω» καταλήγει ο κ. Μουχτσής.
Σύμφωνα πάντως με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας σε Αττική και Θεσσαλονίκη, 1.522 και 438 μαθητές της΄Γ Γυμνασίου δεν συνέχισαν την φοίτηση τους στο Λύκειο, σε σύνολο 31.833 και 10.294 αντίστοιχα με συνέπεια το ποσοστό διαρροής να διαμορφώνεται στο 4,85% και 4,25%. Για την σχολική χρονιά 2014-2015 οι απόφοιτοι της Γ΄ Γυμνασίου που δεν συνέχισαν στο Λύκειο ανέρχονται σε 3.763 σε σύνολο 98.110(Ποσοστό: 3,84%).
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΤΜΑΤΖΙΔΗΣ: ΕΠΕΛΕΞΑ ΕΠΑΛ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΩ ΔΟΥΛΕΙΑ
«Σιγά μη κάτσω στο Γενικό Λύκειο. Έχει πολύ διάβασμα και εμένα δεν με αρέσει το διάβασμα. Μόνο η ποίηση με αρέσει. Πήγα στο Επαγγελματικό Λύκειο γιατί ήθελα να αποκτήσω ένα πτυχίο όταν βγω στην αγορά εργασίας που θα μου χρησιμέψει σε κάτι».
Ο 19χρόνος Αλέξανδρος Ατματζίδης δεν «μασά» τα λόγια του. Η επιλογή του ήταν ξεκάθαρη. Στράφηκε στο Επαγγελματικό Λύκειο και πλέον σπουδάζει ηλεκτρολόγος εγκαταστάσεων. Για την ώρα εργάζεται ως barman αλλά δηλώνει σίγουρος πως θα καταφέρει να βρει δουλειά στον τομέα του όταν αποφοιτήσει.
«Το έκανα για βιοποριστικούς λόγους. Έτσι και αλλιώς από το Επαγγελματικό Λύκειο αποκτάς και απολυτήριο και πτυχίο. Δηλαδή μαθαίνεις κάποια τέχνη που θα σου σταθεί χρήσιμη στο μέλλον όταν βγεις στην κοινωνία για να βρεις δουλειά. Δεν μετανιώνω καθόλου για αυτό που επέλεξα. Είμαι σίγουρος ότι όταν τελειώσω δεν πρόκειται να «ξεμείνω» σε κάποια ουρά του ΟΑΕΔ» συμπληρώνει.
ΕΠΑΛ: Η ΣΙΓΟΥΡΗ…ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
«Είναι αυτονόητο πιστεύω ότι στην σημερινή εποχή που ζούμε το απολυτήριο από το Γενικό Λύκειο απλά δεν φτάνει. Είναι απαραίτητο για αυτόν που θέλει να ακολουθήσει μια ακαδημαϊκή καριέρα, δηλαδή να γίνει γιατρός ή αρχιτέκτονας αλλά για εκείνον που θέλει να βρει δουλειά «πεζοδρομίου», να απορροφηθεί από την αγορά εργασίας σχετικά γρήγορα το Επαγγελματικό Λύκειο είναι η καλύτερη λύση».
«Όταν αποφοιτήσει από το ΕΠΑΛ θα διαθέτει και απολυτήριο Λυκείου αλλά και πτυχίο που θα πιστοποιεί ότι γνωρίζει μια τέχνη. Διαθέτουμε τμήματα που κάνουν θραύση όπως ηλεκτρολόγος εγκαταστάσεων, τεχνικός οχημάτων, για αυτήν την ειδικότητα μάλιστα έχουμε 3 τμήματα, θερμοϋδραυλικοί, τμήματα κομμωτικής και αισθητικής» μας πληροφορεί με περηφάνεια ο διευθυντής του 15ου ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης Δημήτρης Πανούσης.
«Πρέπει να δούμε τι συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στην Ελλάδα η μεγάλη μάζα των αποφοίτων Γυμνασίου επιλέγει την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση. Κάτι ξέρουν και το κάνουν» επισημαίνει ο κ. Πανούσης.
Οι περιοχές που εμφανίζουν τα υψηλότερα ποσοστά σχολικής διαρροής είναι επίσης η Λευκάδα, το Κιλκίς, η Ξάνθη, η Λέσβος και η Αττική. Στην Ελλάδα η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι μέχρι τα 15.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΑΛΣΑΜΙΔΗΣ